تاریخ : ۱۷ بهمن ۱۴۰۳

مقدمه

بازیگری هنر تجسم و بازآفرینی احساسات، شخصیت‌ها و داستان‌ها است که توسط بازیگر به مخاطب منتقل می‌شود. هدف اصلی بازیگری ایجاد ارتباط عاطفی و ذهنی با مخاطب، انتقال پیام یا مفهوم و به تصویر کشیدن واقعیت‌ها یا تخیلات در قالبی ملموس است. اصطلاحات بازیگری جلوی دوربین مانند «زاویه دوربین»، «حرکت در قاب» و «میزانسن» به بازیگران کمک می‌کند تا در هماهنگی با عوامل فنی فیلمبرداری، اجرای خود را به شکلی دقیق و مؤثر ارائه دهند. این آشنایی به بهبود کیفیت اجرا، کاهش برداشت‌های تکراری و ایجاد اثری حرفه‌ای‌تر و تأثیرگذارتر کمک می‌کند. در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل مهمترین اصطلاحات بازیگری جلوی دوربین بپردازیم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

مهمترین اصطلاحات بازیگری جلوی دوربین

میزانسن

میزانسن به چیدمان و سازماندهی اشیاء و بازیگران در یک صحنه اشاره دارد و شامل حرکات، ژست‌ها و موقعیت‌های آن‌ها در فضای تصویری است. این عنصر تأثیر زیادی در نحوه انتقال احساسات و مفاهیم به مخاطب دارد و بر نحوه برقراری ارتباط بین کاراکترها و فضا تأکید می‌کند.

دکوپاژ

دکوپاژ فرآیند تقسیم‌ بندی فیلمنامه به نماها و سکانس‌هاست. این کار کمک می‌کند تا جریان داستان به شکلی منظم و هماهنگ در زمان‌بندی‌های مختلف از صحنه‌ها و نماها بیان شود و کارگردان بتواند کنترل دقیقی بر نحوه روایت فیلم داشته باشد.

کِلاکت

کِلاکت به جمع‌آوری، سازماندهی و مدیریت وسایل، لوازم صحنه و دکور برای هر برداشت اشاره دارد. این فرایند به منظم بودن صحنه‌ها و تأثیرگذاری بهتر فیلم کمک می‌کند تا از بروز مشکلات غیرمنتظره در حین فیلمبرداری جلوگیری شود.

منشی صحنه

منشی صحنه مسئول هماهنگی و ثبت جزئیات فنی هر برداشت، از جمله ترتیب‌ها، زمان‌ بندی‌ها و محل قرارگیری بازیگران است. این فرد نقش مهمی در پیگیری روند تولید و حفظ نظم در طول فیلمبرداری دارد.

مهمترین اصطلاحات بازیگری جلوی دوربین چیست؟

کات دادن کارگردان

کات توسط کارگردان فرمانی است که نشان‌ دهنده پایان یک برداشت و شروع دیگری است. این دستور به بازیگران و گروه تولید اطلاع می‌دهد که باید در کار خود تغییرات لازم را اعمال کنند تا فیلمبرداری به شکلی صحیح پیش رود.

راکورد

راکورد به فرآیند ضبط همزمان تصویر و صدا در هنگام فیلمبرداری اشاره دارد. این مرحله بسیار حیاتی است چرا که ثبت صحیح صدا و تصویر تأثیر زیادی بر کیفیت نهایی فیلم دارد.

برداشت

برداشت هر بار ضبط یک سکانس یا نما است. در هر برداشت، کارگردان و تیم تولید سعی می‌کنند تا بهترین و طبیعی‌ترین اجرای بازیگران و شرایط صحنه را ثبت کنند.

کات یا Cut

کات یا «قطع» به انتقال از یک نما به نمای دیگر اشاره دارد. این انتقال می‌تواند به‌صورت ناگهانی یا تدریجی صورت گیرد و به‌ نوعی نشان‌ دهنده تغییرات در زمان، مکان یا احساسات داستان است.

راف کات یا Rough Cut

راف کات نسخه ابتدایی از تدوین فیلم است که هنوز به‌ طور کامل و نهایی تنظیم نشد و معمولاً شامل برش‌های اولیه از نماها و سکانس‌ها است که برای ارزیابی و اصلاح بیشتر آماده می‌شود.

فاین کات یا Fine Cut

فاین کات نسخه نهایی و تکمیل‌شده فیلم است که تمام جزئیات آن به‌دقت تنظیم شده و آماده نمایش است. این نسخه، تمامی اصلاحات و تغییرات لازم را شامل می‌شود و به‌ طور معمول قبل از اکران نهایی فیلم ارائه می‌شود.

جامپ کات یا Jump Cut

جامپ کات به تغییر ناگهانی و سریع در زمان یا مکان بدون برش طبیعی اشاره دارد. این تکنیک معمولاً برای ایجاد حس ناآرامی یا شتاب در جریان داستان استفاده می‌شود و می‌تواند به ایجاد تنش و هیجان کمک کند.

ژانر یا Genre

ژانر به نوع فیلم و ویژگی‌های خاص آن اشاره دارد که می‌تواند شامل دسته‌بندی‌هایی مانند درام، کمدی، ترسناک، علمی-تخیلی و غیره باشد. این دسته‌بندی به تماشاگران کمک می‌کند تا از ابتدا بفهمند با چه نوع داستان یا تجربه‌ای روبرو خواهند شد.

پلان، نما یا شات

پلان، نما یا شات به تصویری می‌گویند که دوربین در یک زمان خاص از صحنه می‌گیرد. هر نما می‌تواند مفهوم خاص خود را داشته باشد و نوع استفاده از آن می‌تواند بر شیوه انتقال احساسات و روایت تأثیر بگذارد.

نمای مادر یا Master Shot

نمای مادر به نمای کلی از یک صحنه می‌گویند که تمام جزئیات آن را نشان می‌دهد. این نما معمولاً در ابتدا برای نمایش فضای عمومی صحنه فیلمبرداری می‌شود و به‌ عنوان پایه‌ای برای نماهای بعدی به شمار می‌رود.

نمای خاص یا Specific Shot

نمای خاص به نماهایی می‌گویند که جزئیات خاصی از صحنه یا کاراکترها را برجسته می‌کنند. این نماها معمولاً برای تأکید بر یک لحظه، احساس یا ویژگی خاص از داستان یا شخصیت‌ها استفاده می‌شود.

بررسی مهمترین اصطلاحات بازیگری

سکانس

سکانس مجموعه‌ای از نماهاست که به‌ طور طبیعی با هم ارتباط دارند و یک بخش خاص از داستان را روایت می‌کنند. سکانس‌ها معمولاً بر اساس موضوع، زمان یا مکان به یکدیگر متصل می‌شوند و ساختار کلی فیلم را می‌سازند.

پلان سکانس

پلان سکانس به سکانسی اطلاق می‌شود که بدون برش و بدون توقف در طول فیلم‌ برداری ادامه می‌یابد. این نوع سکانس‌ها معمولاً برای ایجاد حس واقع‌گرایی و یا افزایش تنش در داستان استفاده می‌شوند.

اکستریم کلوز آپ یا Extreme Close-Up

اکستریم کلوز آپ به نمایی می‌گویند که دوربین به‌ طور بسیار نزدیک به سوژه می‌آید و جزئیات دقیق آن را نشان می‌دهد. این نما معمولاً برای تأکید بر احساسات یا ویژگی‌های خاص یک شخصیت یا شیء به کار می‌رود.

کلوز آپ یا نمای بسته (Close-Up)

کلوز آپ به نمایی اطلاق می‌شود که سوژه را از نزدیک نشان می‌دهد و جزئیات صورت یا ویژگی‌های خاص آن را برجسته می‌کند. این نما کمک می‌کند تا احساسات و واکنش‌های درونی شخصیت‌ها بهتر به مخاطب منتقل شود.

مدیوم کلوز آپ یا Medium Close-Up

مدیوم کلوز آپ به نمایی می‌گویند که از فاصله متوسط از سوژه گرفته می‌شود و معمولاً از کمر تا سر یا از شانه به بالا را در بر می‌گیرد. این نوع نما به‌ طور معمول در گفتگوهای مهم یا لحظات عاطفی فیلم‌ها استفاده می‌شود.

مدیوم شات یا Medium Sho

مدیوم شات نمایی است که سوژه را از کمر یا سینه به بالا نشان می‌دهد. این نوع نما معمولاً برای گفتگوها و تعاملات میان شخصیت‌ها در فیلم‌های درام یا کمدی استفاده می‌شود.

کابوی شات یا Cawboy Shot

کابوی شات نمایی است که سوژه را از بالای زانو تا سر نشان می‌دهد. این نوع نما در فیلم‌های وسترن رایج است و به‌ویژه در صحنه‌های تیراندازی یا تعاملات شدید استفاده می‌شود.

مدیوم لانگ شات یا Medium Long Shot

مدیوم لانگ شات نمایی است که سوژه را از زانو یا پایین‌تر به همراه فضای اطراف نشان می‌دهد. این نوع نما معمولاً برای ایجاد تعادل بین نمایش کاراکتر و محیط اطراف استفاده می‌شود.

فول‌ شات یا Full Shot

فول‌ شات نمایی است که سوژه را از سر تا پا در قاب قرار می‌دهد. این نما به‌ طور معمول برای نشان دادن ویژگی‌های فیزیکی شخصیت‌ها یا محیط اطراف آنها به‌ کار می‌رود.

لانگ شات یا Long Shot

لانگ شات نمایی است که سوژه را از فاصله‌ای دورتر نشان می‌دهد و بیشتر به فضا و محیط اطراف توجه دارد. این نوع نما معمولاً برای نشان دادن زمینه‌های گسترده یا موقعیت‌های خاص در داستان استفاده می‌شود.

اکستریم لانگ شات یا Extreme Long Shot

اکستریم لانگ شات نمایی است که سوژه را از فاصله‌ای بسیار دور نشان می‌دهد و تأکید بیشتر بر فضای وسیع و محیط اطراف دارد تا خود شخصیت. این نما برای نشان دادن مکان‌های باز یا منظرهای وسیع استفاده می‌شود.

زاویه بالا یا High Angle

زاویه بالا نمایی است که دوربین از بالای سوژه به پایین نگاه می‌کند. این نوع زاویه می‌تواند به‌ طور نمادین شخصیت را ضعیف‌تر یا در موقعیت پایین‌تری نسبت به دیگران نمایش دهد.

زاویه پایین یا Low Angle

زاویه پایین نمایی است که دوربین از پایین به سوژه نگاه می‌کند. این زاویه معمولاً برای نشان دادن قدرت، اقتدار یا برتری شخصیت استفاده می‌شود.

نمای روی شانه یا Over The Shoulder

نمای روی شانه نمایی است که دوربین از پشت یک شخصیت به شخصیت دیگر نگاه می‌کند. این نما معمولاً در گفتگوها یا تعاملات بین شخصیت‌ها استفاده می‌شود.

POV یا Point Of View

POV به نمایی گفته می‌شود که از دیدگاه یک شخصیت خاص نشان داده می‌شود. این نما به مخاطب احساس می‌دهد که در حال تجربه کردن وقایع از چشم یک شخصیت است.

آداپته یا Adaptation

آداپته به اقتباس یا تبدیل یک اثر ادبی یا غیر سینمایی به فیلم گفته می‌شود. این فرایند می‌تواند شامل تغییرات زیادی در ساختار یا شخصیت‌ها باشد تا مناسب با رسانه سینما شود.

آرک یا Arc

آرک به تغییرات یا تکامل یک شخصیت در طول داستان گفته می‌شود. این تحول می‌تواند در جنبه‌های روان شناختی، اخلاقی یا احساسی شخصیت رخ دهد و معمولاً در طول فیلم به تدریج اتفاق می‌افتد.

آنونس یا Previw

آنونس پیش‌ نمایش یا معرفی کوتاه یک فیلم است که قبل از اکران رسمی برای جلب توجه تماشاگران منتشر می‌شود. این پیش‌ نمایش معمولاً شامل صحنه‌های هیجان‌ انگیز و جذاب است تا مخاطب را برای دیدن فیلم ترغیب کند.

اپیزود یا Episode

اپیزود به یک بخش یا قسمت از یک سریال یا مجموعه تلویزیونی گفته می‌شود. هر اپیزود معمولاً داستان خود را دارد، اما در عین حال به کلیت داستان مجموعه نیز مرتبط است.

استودیو یا Studio

استودیو مکانی است که در آن فیلم‌ها ساخته می‌شوند و تمام تجهیزات و امکانات برای فیلمبرداری و تولید فراهم است. این مکان می‌تواند شامل استودیوهای بزرگ، اتاق‌های تدوین و فضاهای خاص برای جلوه‌های ویژه باشد.

بررسی مهمترین اصطلاحات بازیگری جلوی دوربین مانند کات، میزانسن و...

اکشن یا Action

اکشن در سینما به اقدام یا دستور کارگردان برای شروع یک سکانس گفته می‌شود. این فرمان به‌ عنوان نشانه‌ای برای بازیگران و تیم تولید عمل می‌کند تا کار خود را آغاز کنند.

بدلکار

بدلکار کسی است که در صحنه‌های خطرناک یا دشوار به جای بازیگر اصلی عمل می‌کند. این افراد معمولاً مهارت‌های ویژه‌ای در انجام حرکات فیزیکی و صحنه‌های اکشن دارند.

تراولینگ

تراولینگ به حرکت دوربین در طول صحنه گفته می‌شود. این حرکت می‌تواند به صورت افقی، عمودی یا حتی دایره‌ای باشد و برای ایجاد حس حرکت در داستان و محیط اطراف استفاده می‌شود.

پن یا Pan

پن حرکت افقی دوربین است که به چپ یا راست صورت می‌گیرد. این حرکت معمولاً برای نمایش یک فضا یا شخصیت‌های متعدد در یک صحنه کاربرد دارد.

تیلت یا Tilt

تیلت حرکت عمودی دوربین است که به بالا یا پایین صورت می‌گیرد. این حرکت می‌تواند برای تغییر دیدگاه و تأکید بر جزئیات خاص از صحنه استفاده شود.

دالی این یا Dolly In

دالی این به حرکت دوربین به سمت داخل صحنه گفته می‌شود. این حرکت معمولاً برای افزایش توجه به سوژه‌ای خاص یا تغییر احساسات در صحنه استفاده می‌شود.

دالی اوت یا Dolly Out

دالی اوت حرکت دوربین به سمت خارج از صحنه است. این حرکت معمولاً برای کاهش تمرکز از سوژه یا نشان دادن فضای بیشتری از صحنه کاربرد دارد.

دالی زوم یا Dolly Zoom

دالی زوم ترکیب حرکت دوربین به جلو یا عقب با تغییر فاصله لنز است. این تکنیک باعث ایجاد افکتی خاص در تصویر می‌شود که به‌ویژه در صحنه‌های هیجان‌ انگیز یا معماگونه استفاده می‌شود.

زوم این یا Zoom In

زوم این به نزدیک شدن دوربین به سوژه از طریق تغییر لنز گفته می‌شود. این تکنیک معمولاً برای جلب توجه به جزئیات خاص از یک شخصیت یا شیء استفاده می‌شود.

زوم اوت یا Zoom Out

زوم اوت به دور شدن دوربین از سوژه از طریق تغییر لنز اشاره دارد. این حرکت معمولاً برای نشان دادن فضای بیشتری از صحنه یا تغییر چشم‌ انداز استفاده می‌شود.

تدوین یا Edit

تدوین فرآیند گردآوری و تنظیم تصاویر و صداهای فیلم است تا یک روایت منسجم و منطقی شکل گیرد. این بخش از فیلم‌ سازی نقش کلیدی در ساختار نهایی فیلم دارد.

تهیه‌ کننده

تهیه‌ کننده فردی است که مسئول تأمین مالی، برنامه‌ ریزی و مدیریت تولید فیلم است. او نقشی اساسی در فرآیند تولید، انتخاب تیم تولید و هماهنگی کلیه جوانب فیلم دارد.

جلوه‌های ویژه

جلوه‌های ویژه به تکنیک‌هایی گفته می‌شود که برای ایجاد تصاویری غیرواقعی در فیلم‌ها به کار می‌روند. این تکنیک‌ها می‌توانند شامل تصاویری مانند انفجارها، موجودات خیالی یا محیط‌های دیجیتالی باشند.

تروکاژ

تروکاژ شامل ترکیب تصاویر یا فیلم‌های مختلف برای ایجاد یک تصویر جدید است. این تکنیک در آثار مستند یا فیلم‌های داستانی برای خلق صحنه‌های خاص یا تأکید بر جزئیات بصری استفاده می‌شود.

سناریو

سناریو متن اصلی فیلم است که شامل دیالوگ‌ها، جزئیات صحنه‌ها، شخصیت‌ها و جریان داستان می‌شود. این سند به‌عنوان راهنمای اصلی برای فیلم‌ سازی استفاده می‌شود.

صداگذاری

صداگذاری به فرآیند افزودن صداهای مختلف، مانند گفتگوها، افکت‌های صوتی و موسیقی به فیلم گفته می‌شود. این مرحله به ایجاد جو و احساسات در فیلم کمک می‌کند.

صدابردار

صدابردار مسئول ضبط و تنظیم صدای فیلم است. او باید دقت کند که صدای ضبط‌ شده با تصویر هماهنگ باشد و کیفیت نهایی فیلم تحت تأثیر قرار نگیرد.

فلاش‌ بک یا FlashBack

فلاش‌ بک تکنیکی است که در آن فیلم به گذشته برمی‌گردد تا اطلاعات بیشتری درباره شخصیت‌ها یا داستان ارائه دهد. این تکنیک برای افزودن عمق به روایت و نمایش تاریخچه شخصیت‌ها استفاده می‌شود.

فلاش فوروارد یا FlashForward

فلاش فوروارد تکنیکی است که در آن فیلم به آینده اشاره دارد تا نشانه‌هایی از رخدادهای آتی نمایش دهد. این روش به ایجاد هیجان و تنش در داستان کمک می‌کند.

Dissolve

Dissolve به تدریج محو شدن یک تصویر و ظاهر شدن تصویر دیگر گفته می‌شود. این تکنیک معمولاً برای انتقال از یک صحنه به صحنه دیگر یا نمایش گذشت زمان استفاده می‌شود.

فیداین یا Fade In

فیداین تکنیکی است که در آن تصویر به‌ طور تدریجی از تاریکی یا صفحه سیاه روشن می‌شود. این حرکت به‌ طور معمول برای شروع یک فیلم یا صحنه جدید استفاده می‌شود.

فیداوت یا Fade Out

فیداوت به تدریج محو شدن تصویر به‌سوی تاریکی گفته می‌شود. این حرکت معمولاً برای پایان یک فیلم یا صحنه به‌ کار می‌رود.

لوکیشن یا Location

لوکیشن به مکان‌هایی می‌گویند که فیلم در آنها فیلمبرداری می‌شود. انتخاب لوکیشن می‌تواند تأثیر زیادی بر جو و احساسات فیلم بگذارد.

نورپردازی

نورپردازی به تنظیم نور در صحنه گفته می‌شود و نقش زیادی در ایجاد جو، تأکید بر کاراکترها و نمایش ویژگی‌های خاص صحنه دارد.

بوم

بوم به حرکت عمودی دوربین گفته می‌شود که برای ایجاد دیدگاه‌های متفاوت از صحنه استفاده می‌شود.

تیتراژ

تیتراژ به نمایش اسامی تیم تولید فیلم در ابتدای یا انتهای فیلم گفته می‌شود. این نمایش شامل نام‌های بازیگران، کارگردان، تهیه‌ کننده و دیگر اعضای کلیدی تیم تولید است.

اتالوناژ

اتالوناژ به اصلاح رنگ‌های فیلم پس از تدوین می‌گویند. این فرایند برای بهبود کیفیت تصویر و ایجاد هماهنگی رنگی در فیلم انجام می‌شود.

پرده سینما

پرده سینما نمایشگر بزرگ در سینما است که فیلم بر روی آن نمایش داده می‌شود. این پرده نقش کلیدی در تجربه بصری مخاطب از فیلم دارد.

شرکت پخش

شرکت پخش مسئول توزیع و پخش فیلم در سینماها و رسانه‌های دیگر است. این شرکت‌ها به تبلیغ و معرفی فیلم به مخاطبان کمک می‌کنند تا فیلم به تماشاگران بیشتری برسد.

استخدام بازیگر در سراسر کشور

آژانس تبلیغاتی و بازیگری پرتو یک شرکت معتبر است که به طور تخصصی در زمینه تبلیغات و صنعت بازیگری فعالیت می‌کند. این آژانس با استفاده از تیمی مجرب از بازیگران، مدل‌ها و متخصصان تبلیغاتی، خدمات متنوعی از جمله تولید تبلیغات تلویزیونی، رادیویی، آنلاین و همچنین برگزاری کارگاه‌های آموزشی در زمینه‌های مختلف بازیگری و هنرهای نمایشی ارائه می‌دهد. هدف این آژانس ارتقاء برندها و پیام‌های تبلیغاتی از طریق همکاری با استعدادهای برتر و استفاده از تکنیک‌های خلاقانه است تا تاثیرگذاری بیشتری بر مخاطبان داشته باشد.

سخن آخر

اصطلاحات بازیگری جلوی دوربین شامل مجموعه‌ای از واژه‌ها و مفاهیم است که برای تسهیل و هماهنگی در فرآیند تولید فیلم و نمایش استفاده می‌شوند. این اصطلاحات شامل عباراتی مانند “اکشن”، “کات”، “برداشت”، “میزانسن”، “دکوپاژ” و بسیاری دیگر است که هر کدام نقش خاصی در هدایت بازیگر و تیم تولید دارند. دانستن این اصطلاحات برای بازیگران، کارگردان‌ها و سایر اعضای تیم ضروری است زیرا به بهبود ارتباط و هماهنگی کمک کرده و باعث می‌شود فرآیند تولید به‌ صورت روان و بدون اختلال پیش رود. آگاهی از این مفاهیم، به بازیگران این امکان را می‌دهد که درک بهتری از نحوه هدایت صحنه و موقعیت‌های مختلف داشته باشند و اجرای بهتری از خود ارائه دهند. در این مقاله به بررسی کامل این اصطلاحات پرداختیم. شما عزیزان می‌توانید سوالات خود را در این زمینه با کارشناسان ما در میان بگذارید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها